Een recessie biedt kansen voor ondernemers in de dop, aldus de Epson Business Council

Een recessie biedt kansen voor ondernemers in de dop, aldus de Epson Business Council

De Council, die andere succesvolle bedrijven tijdens periodes van recessie heeft zien starten, waaronder het bedrijf van Epson Business Council-lid Jo Fairley, het confectiemerk Green & Blacks, maakt ondernemers in de dop duidelijk dat een recessie kansen voor starters biedt.

In tijden van financiële crisis is het speelveld helderder en is de concurrentie minder groot. Als andere bedrijven wegvallen, ontstaan er hiaten in de markt die kansen bieden voor nieuwe bedrijven. Hoewel ontslag om bedrijfseconomische redenen een emotionele klap kan zijn, kan het ook net dat ene duwtje zijn die de aspirant-ondernemer in beweging brengt. Bovendien kan de ontslagvergoeding als het benodigde startkapitaal dienen.

Uiteraard kan economische onzekerheid mensen ervan weerhouden om een eigen bedrijf te beginnen, maar voor degenen die het wel aandurven, kan dit een bijzonder lonende stap zijn.

Jo Fairley, het Britse lid van het Epson Business Council-panel, vertelt: “Een goed idee is een goed idee en als je de stap niet durft te zetten omdat er sprake is van een recessie, gebruik je dit waarschijnlijk als excuus om het idee niet in de praktijk te brengen. Een echte ondernemer grijpt zijn kansen, ongeacht de omstandigheden.”

Ook de veelzijdige Franse ondernemer Alain Bosetti is hiervan overtuigd:“Het is altijd een goed moment om met een bedrijf te starten.” Maar ook stelt hij: “Bij de huidige omstandigheden is er een ander type mens voor nodig om een succesvol bedrijf op te zetten. De succesvolle ondernemers van nu zijn creatief. Ze zullen de juiste oplossing en de juiste financiering vinden om te kunnen starten.”

Voor startende bedrijven kan de financiering een knelpunt zijn, ongeacht het economische klimaat, maar in de huidige situatie kan geld een nog grotere hinderpaal zijn. Toch zijn hier oplossingen voor. De deskundigen van de Epson Business Council adviseren om niet alleen bij banken aan te kloppen voor financiering.

Marco Montemagno, een Italiaanse ondernemer die actief is in de sociale media,adviseert microbedrijven, vooral webstarters, om “de juiste geldschieters te vinden” en samen te werken met venture capitalists, angel investors en super investors die een belang nemen in het startende bedrijf en er weer uitstappen zodra de onderneming winst maakt. Dit betekent wel dat u een deel van uw bedrijf uit handen moet geven, kortdurend of voor een langere periode, maar als iemand de keuze heeft tussen een deel van een bedrijf of geen bedrijf, zouden velen kiezen voor een deel.

Online sites zoals het Amerikaanse TechRanch, een toonaangevende organisatie die bedrijven helpt zich te ontwikkelen en zich richt op de hightechsector, is een voorbeeld van alternatieve financiering van goede ideeën.

Het opzetten van een bedrijf brengt altijd een zeker risico met zich mee, maar als u vertrouwen hebt in uw idee en het nodige voorwerk hebt gedaan om er zeker van te zijn dat er een markt voor is, mag u zich niet laten ontmoedigen door het economische klimaat. De uitdagingen zijn weliswaar groter, maar er zijn ook kansen. En zoals dr. Hasso Kaempfe, Duits bedrijfsadviseur en voormalig bestuursvoorzitter van Mast Jägermeister AG, zegt: “Als je als eerste de zee opgaat, zijn de golven nog wel hoog, maar is de weersverwachting goed.”