Augmented reality en het boek van de toekomst

Alex, de astronaut.

Augmented reality en het boek van de toekomst

Epson Moverio BT-200 zorgt voor unieke leeservaring en biedt bedrijven ongekende communicatiemogelijkheden

Achtergrond

World of Waw, een tech startup uit Sint Niklaas, specialiseert zich sinds 2012 als één van de weinige bedrijven in België  in augmented reality toepassing voor het iOS en Android platform. Tot voor kort ontwikkelde de Belgische pionier vooral apps bestemd voor smartphones en tablets. Een aantal daarvan waren erg succesvol. Zo ontwikkelde het bedrijf uit Sint Niklaas recent voor de verkiezingscampagne van Kris Peeters, de Vlaamse Minister-President, een app waarmee iedereen zijn persoonlijke boodschap met behulp van een smartphone of tablet thuis kon bekijken. Eerder dit jaar lanceerde Tina Stroobant, zaakvoerder en oprichter van het bedrijf, in samenwerking met De Opvoedingswinkel, het erg succesvolle interactieve (voor)leesboek, Alex De Astronaut. Met een smartphone of tablet brengen de lezers het hoofdpersonage tot leven. De snelle evolutie die momenteel plaats vindt om extra data en informatie over de leefomgeving via smart glasses zichtbaar te maken voor gebruikers, zorgt ervoor dat het Belgische bedrijf met veel belangstelling gestart is met het ontwikkelen van toepassingen voor smart glasses de volgende grote evolutie in de communicatie-  en technologiesector.

Huidige situatie en behoeften

Stroobant, gepassioneerd door communicatie en technologie, startte World of Waw in 2012 op vanuit haar overtuiging dat interactie en belevenis cruciaal zijn voor gebruikers van online applicaties. “Het gebruik van augmented reality is uitermate geschikt om informatie op een belevingsvolle manier over te dragen,” vertelt Stroobant. “De ontwikkeling van smart glasses belandde het voorbije jaar ook in een stroomversnelling. De introductie van de Google Glass in Amerika maakte de markt écht wakker. Het valt echter af te wachten of de oplossingen die andere leveranciers, waaronder ook Epson met zijn Moverio BT-200, voorstellen, niet beter in staat zijn om de gebruiker een intense augmented reality ervaring te bieden.” 
De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos: een 3D handleiding die tot in de details laat zien hoe je je pas aangekochte TV aan de praat krijgt of hoe je je nieuwe garderobe kast in elkaar moet draaien. “Smart glasses hebben het potentieel om voor entertainment en educatieve doeleinden een ongekende meerwaarde te bieden. Wat te denken van een gepersonaliseerde gids die je door een museum of een toeristische attractie loodst?”

In het kader van Alex, De Astronaut, een uniek interactief boek ging World of Waw aan de slag met Epson Moverio BT-200 om een allesomvattende 3D leeservaring uit te werken. Het boek, ontwikkeld in samenwerking met De Opvoedingswinkel, heeft o.a. als doel de sociale vaardigheden voor kinderen van vier tot zeven jaar te ontwikkelen en hen te helpen bij het erkennen en verwoorden van hun gevoelens en deze van anderen.

Oplossing

"“Met de Epson smart glasses op hun neus worden kinderen als het ware in het verhaal ondergedompeld. Voor hen wordt de augmented reality de échte realiteit”, legt Stroobant verder uit. Die levensechte augmented reality ervarin is te danken aan de de talrijke sensoren  , de aanwezige connectiviteit  en de ondersteuning van data, audio, video en 3D. Dit maakt de Epson Moverio BT-200, volgens de Belgische pionier op het vlak van augmented reality, geschikt voor heel diverse toepassingen. Niet alleen consumenten zullen in de toekomst op een andere manier naar de realiteit gaan kijken.

“Voor bedrijven scheppen smart glasses zoals de Epson Moverio tot nu toe ongekende kansen om te communiceren met hun klanten of het gebruik van smart glasses zelfs te integreren in het bedrijf ,” vervolgt Stroobant. “Meubelfabricanten die een meubelcatalogus ontwikkelen waarmee je via een smart glass je favoriete sofa in je huis projecteert, een architectuurapp die je interieurontwerp visualiseert of order pickers die een smart glass gebruiken om barcodes te scannen en hen naar het juiste pakje leidt in het warehouse ... Voor elke sector zijn er toepassingen te bedenken die de waarde van het product intrinsiek verhogen."