Een spectaculaire racewedstrijd in wereldprimeur

Een spectaculaire racewedstrijd in wereldprimeur

Dankzij de Epson-technologie biedt BattleKart een augmented-realityconcept dat uniek is in de wereld.

Vijf jaar onderzoek

Sébastien Millecam is een veelzijdig technicus. Ludovic Lucas is in het bezit van een masterdiploma Informaticawetenschappen. Samen kwam het jonge duo uit Henegouwen op het idee om videogames en karting met elkaar te verenigen. Niet om karting nog sportiever te maken, maar om het funeffect te verhogen. En ook qua originaliteit was alleen het beste goed genoeg: BattleKart moest echt iets totaal anders zijn dan wat al bestond. Vijf jaar lang hebben ze gezwoegd op de magische formule om een eindeloos variërend kartingcircuit te creëren en tegelijkertijd de racers helemaal onder te dompelen in de geest en de wereld van de grote klassiekers onder de videogames.

Focus op augmented reality

Al snel ging het duo uit Moeskroen en Bergen zich helemaal focussen op augmented reality. Alleen dat leek te voldoen aan al hun verwachtingen. Het idee? Weg met het fysieke circuit en in de plaats daarvan een virtueel circuit dat wordt geprojecteerd in een compleet lege, grote ruimte. En die lege ruimte vonden ze in Dottignies, nabij Moeskroen: een hangar van 5000 m². Ze ontwikkelden uiterst krachtige software om een circuit te creëren en spelelementen toe te voegen die een direct effect op het rijgedrag van de deelnemers ... en dat alles virtueel. Net als in de realiteit gedraagt een kart van BattleKart zich anders wanneer hij rijdt op asfalt, gras of in waterplassen ... En bovendien is de interactiviteit typisch voor de wereld van de videogames: de spelers kunnen bijvoorbeeld op elkaar 'schieten'. Als iemand wordt 'geraakt', begint zijn kart te vertragen. De racers kunnen ook bonussen verdienen en horen tijdens het spel ook heel waarheidsgetrouwe geluiden.

De oplossing

De installatie van BattleKart vereiste tien kilometer kabel en 370 lokaliseringsdetectoren om elk van de karts zo'n 200 keer per seconde te kunnen detecteren met een precisie van 1 cm. En dankzij de 48 WXGA-projectoren met korte brandpuntsafstand (Epson EB-425W) aan het plafond, worden alle visuele gegevens in augmented reality weergegeven.    

Voordelen

De projectoren met korte brandpuntsafstand van het type Epson EB-425W bestrijken een grotere oppervlakte over de afstand tussen projector en scherm (in dit geval van het plafond naar de grond). Zo zijn minder projectoren nodig om de volledige vereiste oppervlakte te bestrijken. Een projector met korte brandpuntsafstand heeft ook het voordeel van een snelle correctiehoek, wat het koppelen vereenvoudigt van verschillende projectoren om een volledig beeld te krijgen. De projectoren kunnen bovendien op een netwerk worden aangesloten om op afstand het systeem te monitoren, wat ze bijzonder doeltreffend maakt voor het concept van BattleKart.